Szlichtyngowa, 19 września 2023 r.

SOŚ.6220.4.9.2023.AJur

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach 

Na podstawie art. 104 oraz 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.) oraz art. 71 ust. 1 i ust. 2, art. 74 ust. 3, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 80, art. 85 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 roku, poz. 1094 z późn. zm.), a także § 3 ust. 1 pkt 81 lit. b) Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U. z 2022, poz. 1071), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25 maja 2023 r. (data wpływu do tut. Urzędu 25 maja 2023 r.) Inwestora Gmina Szlichtyngowa, ul. Rynek 1, 67-407 Szlichtyngowa, reprezentowanego przez pełnomocnika p. Annę Szocik, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej o długości 0,85 km w miejscowości Małe Drzewce oraz sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej o długości 1,80 km pomiędzy miejscowościami Małe Drzewce – Nowe Drzewce, gmina Szlichtyngowa, powiat wschowski, województwo lubuskie”, działając w oparciu o następujące dokumenty:

  1. kartę informacyjną przedsięwzięcia,
  2. raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,
  3. postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. z dnia
    26 lipca 2023 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 26 lipca 2023 r.),
    znak: WZŚ.4221.125.2023.DM,
  4. opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowej Soli z dnia 16 sierpnia 2023 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 18 sierpnia 2023 r.), znak: NZ.9022.5.8.2023,
  5. postanowienie Dyrektora Zarządu Zlewni w Zielonej Górze Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 28 sierpnia 2023 r. (data wpływu do tut. Urzędu:
    31 sierpnia 2023 r.), znak: WR.ZZŚ.7.4900.11.2023.MN RKW-2022-2881,

 

USTALAM

I następujące warunki realizacji i eksploatacji dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej o długości 0,85 km w miejscowości Małe Drzewce oraz sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej o długości 1,80 km pomiędzy miejscowościami Małe Drzewce – Nowe Drzewce, gmina Szlichtyngowa, powiat wschowski, województwo lubuskie”,

  1. Podczas realizacji inwestycji racjonalnie gospodarować powierzchnią ziemi w obrębie planowanego przedsięwzięcia i w obszarze jego oddziaływania. Po zakończeniu realizacji inwestycji uporządkować teren prowadzonych prac oraz przywrócić go do stanu najbardziej zbliżonego do stanu pierwotnego.
  2. Do prac stosować sprzęt w pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytku. Rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu musi zapewnić ochronę gatunku, wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniami.
  3. W celu ochrony wód i uniknięcia sytuacji awaryjnych należy prowadzić bieżącą kontrolę techniczną układów paliwowych używanych maszyn, a w przypadku awarii i wycieku oleju lub paliwa należy niezwłocznie zebrać zanieczyszczone masy ziemne i je zneutralizować.
  4. Tankowanie, wymiany płynów eksploatacyjnych, naprawy, a także mycie pojazdów i maszyn budowlanych prowadzić w miejscach do tego przeznaczonych z zastosowaniem środków i zabezpieczeń które uniemożliwiają powstanie zanieczyszczenia środowiska gruntowo – wodnego.
  5. Zaplecze budowy zlokalizować w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu, zapewniając oszczędne korzystanie z terenu i minimalną ingerencję w jego powierzchnię, na szczelnej i utwardzonej nawierzchni, poza terenami występowania wód powierzchniowych oraz wód gruntowych w dobrze przepuszczalnych utworach piaszczysto – żwirowych, a także poza terenami stagnowania wód roztopowych w okresie wiosennym z zachowaniem zabezpieczenia środowiska gruntowo – wodnego przed zanieczyszczeniem. Po zakończeniu prac budowlanych obszar terenu przeznaczony na bazę materiałowo – sprzętową przywrócić do stanu pierwotnego. W przypadku zmiany lokalizacji zaplecza budowy zorganizować jego nową lokalizację z zachowaniem dotychczasowych zabezpieczeń środowiska gruntowo – wodnego.
  6. Teren budowy wyposażyć w szczelne przenośne sanitariaty, które będą opróżniane systematycznie przez wyspecjalizowany podmiot.
  7. Paliwa i pozostałe substancje stanowiące potencjalne zagrożenie dla środowiska gruntowo – wodnego należy przechowywać w szczelnych zbiornikach. Stosować izolowane od gruntu (np. wyścielane odpowiednią folią używaną do ekranizacji materiałów ropopochodnych) podręczne magazyny substancji. Produkty i substancje używane do realizacji inwestycji, które mogłyby stanowić zagrożenie dla środowiska gruntowo – wodnego należy magazynować w pomieszczeniach zadaszonych, zabezpieczonych przed opadami atmosferycznymi oraz podmywaniem terenu. Miejsca składowania substancji podatnych na migrację wodną wyścielić materiałem izolacyjnym, np. geowłókniną z dodatkowym przykryciem separacyjnym.
  8. W trakcie prac budowlanych podczas wykonywania wykopów, należy chronić je przed zalaniem oraz przed możliwością przedostania się do nich zanieczyszczeń. W przypadku konieczności odwadniania wykopów budowlanych zasięg leja depresji nie może wykraczać poza granice terenu, do którego Inwestor posiada tytuł prawny. Po zakończeniu prac ziemnych grunt należy zagęścić do warunków pierwotnych, aby nie dopuścić do tworzenia się stref uprzywilejowanego przepływu wody po zasypaniu wykopów.
  9. Przy szczegółowych rozwiązaniach projektowych należy uwzględnić przepisy zawarte w Ustawie Prawo wodne z dnia 20 lipca 2017 r. (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1478). W Przypadku konieczności budowy, przebudowy lub likwidacji urządzenia wodnego należy uzyskać stosowną zgodę wodnoprawną.
  10. Zachować szczególną ostrożność podczas prowadzenia prac w obrębie urządzeń wodnych. Podczas realizacji przedsięwzięcia należy zabezpieczyć ich obszar
    przed zanieczyszczeniami (masami ziemnymi, materiałami budowlanymi, odpadami), bądź przedostaniem się zawiesin mineralnych czy zanieczyszczeń z placu budowy bezpośrednio do wód. W przypadku takiego zdarzenia należy natychmiast usunąć materiał i przywrócić przepływ wód.
  11. Wodę na wszystkich etapach inwestycji dostarczać z zewnątrz na teren przedsięwzięcia, przy użyciu beczkowozów lub z istniejącej sieci wodociągowej.
  12. Zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami wytwarzanymi w czasie realizacji przedsięwzięcia, tj. minimalizować ich ilość, składować selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich sprawny odbiór.

II nie stwierdzam potrzeby przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia.

Przedmiotem niniejszego przedsięwzięcia jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej o długości 0,85 km w miejscowości Małe Drzewce, budowa przyłączy kanalizacji sanitarnej i przepompowni ścieków w miejscowości Małe Drzewce oraz budowa sieci kanalizacji tłocznej o długości 1,80 km od przepompowni ścieków w miejscowości Małe Drzewce do istniejącej kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej w miejscowości Nowe Drzewce. Dalej trasa kanalizacji sanitarnej prowadzi do oczyszczalni ścieków w miejscowości Górczyna.

Kanalizacja sanitarna grawitacyjna zostanie wykonana z rur Ø 200 mm PVC-U ze ścianką litą klasy SN 8 SDR 34, natomiast kanalizacja sanitarna tłoczna z rur ciśnieniowych Ø 90 mm PE, typoszereg SDR 17 RC.

Kanalizacja sanitarna grawitacyjna oraz kanalizacja sanitarna tłoczna wykonywane
będą dwoma metodami (w zależności od możliwości i miejsca prowadzenia prac budowlanych): metodą wykopu otwartego lub metodą przewiertu/przecisku sterowanego. Wykopy prowadzone będą etapowo i zostaną zabezpieczone ogrodzeniem o wysokości 1,5 m, którego dolna część (do wysokości 0,7 m) będzie pełna (zabezpieczenie przed wpadaniem drobnych zwierząt) oraz oznakowane znakami ostrzegawczymi. Przez wykopy zapewniona będzie komunikacja dla pieszych i pojazdów. Rurociągi układane będą zgodnie z wytyczoną trasą na odpowiednich głębokościach i z odpowiednimi spadkami. Prace budowlane wykonywane będą przy użyciu koparki, koparko-ładowarki, wywrotki, ciągnika z przyczepą, maszyny do wykonywania przewiertów/przecisków sterowanych. Technologia robót budowlanych będzie standardowa.

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na działkach nr 11, 83/5, 83/6, 83/8, 240, 242, 250, 306 oraz 4/10, 26/3, 10/1, 26/6, 10/3, 11/1, 25/3, 12, 13, 24/1, 14/2, 23, 15/1, 16, 22/1, 21/1, 17, 20, 18/6, 18/7, 18/5, 18/2, 85/1, 80/2, 82/1, 82/2, 83/2, 86, 19 obręb Nowe Drzewce, gmina Szlichtyngowa.

Dla większości działek objętych inwestycją (poza działkami nr 11, 250 – część działki, 306 – część działki, 240 – część działki, 4/10 – część działki, obręb Nowe Drzewce) obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, wprowadzony uchwałą Nr XXII/180/21 Rady Miejskiej Szlichtyngowa z dnia 3 lutego 2021 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru w rejonie wsi Stare Drzewce, Nowe Drzewce
i Małe Drzewce (Dz. Urz. Woj. Lubuskiego z 12 lutego 2021 r. poz. 418).

Trasa projektowanej kanalizacji przebiegać będzie przede wszystkim wzdłuż dróg gminnych i powiatowych, w sąsiedztwie zabudowy miejscowości Małe Drzewce i części miejscowości Nowe Drzewce, a także w sąsiedztwie gruntów rolnych i leśnych.

Planowane przedsięwzięcie, zgodnie § 3 ust. 1 pkt 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 poz. 1839, z późn. zm.) oraz w myśl art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o ooś, jest przedsięwzięciem mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, którego realizacja wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

W myśl art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy o ooś dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymagane jest uzyskanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach.

Obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia został stwierdzony w postanowieniu Burmistrza Miasta i Gminy Szlichtyngowa z dnia 29 czerwca 2023 r. znak: SOŚ.6220.4.3.2023.AJur.

W myśl art. 77 ust. 1 pkt 1 ustawy o ooś, jeżeli jest przeprowadzana ocena oddziaływania na środowisko, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, przed wydaniem tej decyzji, uzgadnia warunki realizacji przedsięwzięcia z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.

Etap realizacji związany będzie z szeregiem oddziaływań, które ze względu na skalę przedsięwzięcia będą rozłożone w czasie. Roboty budowlane prowadzone będą z użyciem ciężkiego sprzętu, będącego źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz hałasu. Będą to jednocześnie emisje o charakterze niezorganizowanym. Prace budowlane prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej, od poniedziałku do piątku w godzinach 6.00 – 20.00 oraz w soboty w godzinach 6.00 – 14.00. Celem ograniczenia uciążliwości związanych z zapyleniem założono m.in. ograniczenie prędkości pojazdów na placu budowy, zraszanie wodą terenu prowadzenia robót w okresach suszy. Baza transportowa maszyn i urządzeń zlokalizowana będzie poza terenem budowy. Naprawa i konserwacja sprzętu budowlanego odbywała się będzie w specjalistycznych warsztatach i stacjach obsługi. Budowa kanalizacji wymagać będzie wykonania wykopów, w których układane będą rurociągi. Rurociągi układane będą na podłożu suchym. W przypadku konieczności prowadzenia odwodnień wykopów (wysoki poziom wód gruntowych), czynność ta wykonywana będzie przy użyciu igłofiltrów. Wody z odwaniania będą zbierane przez pompę i kierowane do wozu asenizacyjnego, a następnie wywożone do oczyszczalni ścieków. Po usytuowaniu rurociągów, wykopy zostaną zasypane. Nastąpi czasowe przekształcenie powierzchni terenu. Ziemia pochodząca z wykopów rozplantowana będzie na terenie inwestycji bądź zagospodarowana zgodnie z przepisami odrębnymi. Realizacja przedsięwzięcia spowoduje wytwarzanie odpadów. Będą to przede wszystkim odpady „budowlane” i „opakowaniowe”, z grupy 17 i 15 wg Katalogu odpadów. Powstałe odpady magazynowane będą w pojemnikach do czasu ich przekazania innym podmiotom do dalszego zagospodarowania. Ścieki bytowe gromadzone będą w przenośnych toaletach. Zgodnie z raportem, inwestycja nie wymaga wycinki drzew i krzewów.

Reasumując należy przyjąć, że oddziaływania występujące na etapie realizacji będą miały charakter okresowy, przejściowy i lokalny, ustaną one po zakończeniu budowy. Ponadto natężenie oddziaływań będzie skoncentrowane w rejonie prowadzenia budowy. Po zakończeniu budowy teren inwestycji zostanie uporządkowany.

Etap użytkowania nie będzie związany ze znaczącymi oddziaływaniami w zakresie środowiska wodno-gruntowego, emisji zanieczyszczeń czy energii do środowiska. Eksploatacja kanalizacji nie wiąże się także z wytwarzaniem znacznej ilości odpadów – są to z reguły odpady związane z pracami utrzymaniowymi.

Projektowana inwestycja, ze względu na zakres i lokalną skalę oddziaływania, nie będzie w sposób skumulowany oddziaływać na środowisko z innymi inwestycjami.

Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym na siedliskach łęgowych i w ujściach rzek, na obszarach wybrzeży i w środowisku morskim, na obszarach górskich lub leśnych (choć w ich sąsiedztwie), na obszarach zagrożonych katastrofami naturalnymi (powodzie, wstrząsy sejsmiczne, osuwiska ziemi itp.), na obszarach objętych ochroną, w tym w strefach ochronnych ujęć wód i na obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, na obszarach przylegających do jezior, w uzdrowiskach i na obszarach ochrony uzdrowiskowej, na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia, na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, na obszarach o znacznej gęstości zaludnienia.

Inwestycja zlokalizowana będzie poza granicami obszarów objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2023 r.
poz. 1336). Najbliższy obszar objęty ochroną, występujący w otoczeniu planowanego przedsięwzięcia to obszar chronionego krajobrazu „Pojezierze Sławsko-Przemęckie” – w odległości ok. 1,3 km. Inwestycja zlokalizowana będzie w obszarze korytarza ekologicznego o nazwie Odra Środkowa - 1 KPdC-9A. Planowane przedsięwzięcie nie umniejszy potencjału ekosystemów, stanowiących ww. korytarz ekologiczny.

Według Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2023 r. poz. 335), planowana inwestycja zlokalizowana będzie na terenie Jednolitej Części Wód Podziemnych (JCWPd) nr 69, o kodzie GW600069, której stan ilościowy i chemiczny oceniono jako dobry; osiągnięcie celów środowiskowych oceniono jako niezagrożone. Celem środowiskowym dla ww. JCWPd jest: dobry stan chemiczny i dobry stan ilościowy. Ponadto, rozpatrywana inwestycja zlokalizowana będzie na terenie zlewni Jednolitej Części Wód Powierzchniowych Rzecznych (JCWP RW) o nazwie Spółdzielczy Rów, o kodzie RW60001015449. Przedmiotowa JCWP RW to monitorowana, naturalna część wód, której stan chemiczny oceniono jako dobry; stan/potencjał ekologiczny: nie można dokonać oceny stanu/potencjału ekologicznego (brak badań biologicznych w JCWP). Ocena ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego: zagrożona. Celem środowiskowym dla JCWP RW jest: dobry stan ekologiczny; zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D, dobry stan chemiczny.

Żadne z oddziaływań przedsięwzięcia na wody nie będzie miało skali powodującej wpływ na jednolite części wód o negatywnych skutkach dla stanu przyrody i ochrony przyrody.

Planowane przedsięwzięcie w całości położone będzie na obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 306 Zbiornik Wschowa, w tym na obszarze ochronnym tego zbiornika.

Powyższy obszar ochronny utworzony został rozporządzeniem Wojewody Lubuskiego i Wojewody Dolnośląskiego z dnia 14 września 2021 r. w sprawie ustanowienia obszaru ochronnego Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 306 Zbiornik Wschowa (Dz. Urz. Woj. Lubuskiego z dnia 29 września 2021 r. poz. 1981, z późn. zm.). Planowana inwestycja zlokalizowana będzie, zarówno w podobszarze I (podobszar o charakterze rolniczym, obejmujący pola, łąki, nieużytki rolnicze oraz wsie o zabudowie rozproszonej), w którym to zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia wprowadzono zakaz „lokalizowania inwestycji zaliczanych do przedsięwzięć mogących zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, chyba że ocena oddziaływania na środowisko wykaże brak negatywnych skutków dla środowiska, w szczególności wód podziemnych”, jak i w podobszarze II (podobszar o charakterze leśnym, obejmujący lasy i użytki leśne).

Analiza zgromadzonej dokumentacji pozwala uznać, iż przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na wody podziemne, jak i pozostałe elementy środowiska.
Po uruchomieniu kanalizacji sanitarnej, inwestycja będzie miała wyłącznie pozytywny wpływ na środowisko (grunty, wody powierzchniowe, wody podziemne) – gmina Szlichtyngowa skanalizowana będzie w 100 %, zlikwidowane zostaną 33 bezodpływowe zbiorniki na ścieki w miejscowości Małe Drzewce, które stwarzają zagrożenie dla wód, w tym dla Zbiornika Wschowa.

Przedsięwzięcie nie będzie źródłem emisji gazów cieplarnianych. Inwestycja nie spowoduje także zajęcia terenów zdolnych do pochłaniania tego rodzaju gazów. Podobnie, nie wpłynie na możliwość retencji wód powodziowych na tych terenach. Przedsięwzięcie, zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji nie będzie wpływało na zmiany klimatu w rejonie inwestycji. Inwestycja, z uwagi na swój charakter, jest również odporna na efekty zmian klimatycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku omawianego przedsięwzięcia nie zmienią się w sposób wyraźnie odczuwalny warunki klimatu lokalnego i warunki bioklimatyczne w zakresie skutków krótko-, średnio- czy długoterminowych.

Przedsięwzięcie nie jest związane z wykorzystaniem zasobów naturalnych, ani nie wiąże się z wystąpieniem poważnej awarii przemysłowej w rozumieniu art. 248 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2556, z późn. zm.),
nie jest również wymienione wśród obiektów, dla których można utworzyć obszar ograniczonego użytkowania, o którym mowa w art. 135 ust. 1 tej ustawy. Brak jest także podstaw do stwierdzenia ryzyka katastrofy naturalnej i budowlanej. Ze względu na lokalizację oraz zakres przedsięwzięcia nie zachodzi również ryzyko transgranicznego oddziaływania na środowisko.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z 25 maja 2023 r. (data wpływu do tut. Urzędu 25 maja 2023 r.) Inwestora Gmina Szlichtyngowa, ul. Rynek 1, 67-407 Szlichtyngowa, reprezentowanego
przez pełnomocnika p. Annę Szocik, wystąpił o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej o długości 0,85 km w miejscowości Małe Drzewce oraz sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej o długości 1,80 km pomiędzy miejscowościami Małe Drzewce – Nowe Drzewce, gmina Szlichtyngowa, powiat wschowski, województwo lubuskie”.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1071 ze zm.) planowane przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy ooś. Zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś, dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przed wydaniem decyzji wymienionych w art. 72 ust. 1 lub dokonaniem zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust 1a. ustawy ooś.

Pismem z dnia 30 maja 2023 r., znak: SOŚ.6220.4.2023.AJur Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa podał do publicznej wiadomości w formie obwieszczenia informację o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, informując jednocześnie strony o możliwości brania czynnego udziału na każdym etapie postępowania.

Pismem z dnia 30 maja 2023 r., znak: SOŚ.6220.4.2.2023.AJur Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
w Gorzowie Wlkp., Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowej Soli, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz Marszałka Województwa Lubuskiego o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia i ewentualnego zakresu raportu.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim, postanowieniem z dnia 2 czerwca 2023 r. (wpływ do tut. Urzędu 2 czerwca 2023 r.), znak: WZŚ.4220.294.2023.DM, stwierdził, że dla planowanego przedsięwzięcia zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz ustalił zakres raportu.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nowej Soli, opinią z dnia 12 czerwca 2023 r. (data wpływu do tut. Urzędu 19 czerwca 2023 r.), znak: NZ.9022.4.21.2023, stwierdził, że dla planowanego przedsięwzięcia zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz ustalił zakres raportu.

Dyrektor Zarządu Zlewni w Zielonej Górze Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, postanowieniem z dnia 27 czerwca 2023 r. (data wpływu do tut. Urzędu
29 czerwca 2023 r.), znak: WR.ZZŚ.4901.122.2023.MN, RKW-2023-2132, uzgodnił konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz ustalił zakres raportu.

W dniu 29 czerwca 2023 r. Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa, uwzględniając ww. opinie, wydał postanowienie znak: SOŚ.6220.4.4.2023.AJur, w którym nałożył
na wnioskodawcę obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz ustalił zakres raportu o odziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko. Ponieważ postanowienie to nie zostało zaskarżone, po stronie wnioskodawcy powstał obowiązek do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko.

Pismem z dnia 6 lipca 2023 r. (data wpływu do tut. Urzędu 6 lipca 2023 r.), pełnomocnik Pani Anna Szocik przedłożyła Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia
na środowisko.

Dnia 12 lipca 2023 r., znak: SOŚ.6220.4.5.2023.AJur, Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa przekazał Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko
do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim, Dyrektora Zarządu Zlewni w Zielonej Górze Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie
oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowej Soli w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia.

Postanowieniem z dnia 18 lipca 2023 r., znak: SOŚ.6220.4.6.2023.AJur, Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa podjął zawieszone postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej o długości 0,85 km w miejscowości Małe Drzewce oraz sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej o długości 1,80 km pomiędzy miejscowościami Małe Drzewce – Nowe Drzewce, gmina Szlichtyngowa, powiat wschowski, województwo lubuskie”, wszczęte poprzez przedłożenie przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko.

 Obwieszczeniem z dnia 18 lipca 2023 r., znak: SOŚ.6220.4.7.2023.AJur, Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa na podstawie art. 33 ust. 1 i art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 775 ze zm., zwana dalej kpa), zawiadomił strony postępowania o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz o możliwości składania uwag i wniosków.

Odnosząc się do art. 80 ust. 1 pkt 3 ustawy OOŚ należy stwierdzić, że planowana inwestycja na żadnym etapie procedowania nie została zaskarżona. Wynik postępowania z udziałem społeczeństwa jest pozytywny.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim, postanowieniem z dnia 26 lipca 2023 r. (wpływ do tut. Urzędu 26 lipca 2023 r.), znak: WZŚ.4221.125.2023.DM, uzgodnił realizację dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej o długości 0,85 km w miejscowości Małe Drzewce oraz sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej o długości 1,80 km pomiędzy miejscowościami Małe Drzewce – Nowe Drzewce, gmina Szlichtyngowa, powiat wschowski, województwo lubuskie”.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nowej Soli, pismem z dnia 12 sierpnia 2023 r. (data wpływu do tut. Urzędu 18 sierpnia 2023 r.), znak: NZ.9022.5.8.2023, wyraził w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych opinię pozytywną.

Dyrektor Zarządu Zlewni w Zielonej Górze Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie postanowieniem z dnia 28 sierpnia 2023 r. (data wpływu do tut. Urzędu:
31 sierpnia 2023 r.), znak: WR.ZZŚ.7.4900.11.2023.MN RKW-2022-2881, uzgodnił warunki realizacji przedsięwzięcia pn.: „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej o długości 0,85 km w miejscowości Małe Drzewce oraz sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej o długości 1,80 km pomiędzy miejscowościami Małe Drzewce – Nowe Drzewce, gmina Szlichtyngowa, powiat wschowski, województwo lubuskie” oraz określił warunki jego realizacji i eksploatacji.

Zawiadomieniem z dnia 28 sierpnia 2023 r., znak: SOŚ.6220.4.8.2023.AJur, Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa na podstawie art. 9 oraz 10 § 1  ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. 2023 r., poz. 775 ze zm.), poinformował o zakończeniu postępowania oraz o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów wyznaczając termin do 18 września 2023 r. oraz zgłoszonych żądań.

Mając na uwadze powyższe, Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa postanowił  jak w sentencji.

POUCZENIE

  1. Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy w Szlichtyngowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
  2. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
    Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postepowania decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
  3. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji o których mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy ooś. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia,|
    w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu do 10 lat jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane.
  4. W okresie, o którym mowa powyżej, dla danego przedsięwzięcia wydaje się jedną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Jedną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje się także w przypadku, gdy dla danego przedsięwzięcia jest wymagane uzyskanie więcej niż jednej z decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy ooś, lub gdy wnioskodawca uzyskuje odrębnie decyzje dla poszczególnych etapów realizacji przedsięwzięcia.

 

z up. Burmistrza
Zastępca Burmistrza

/-/ Błażej Rajman

 

Otrzymują:

  1. BIP Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa,
  2. Tablica ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa,
  3. Strona internetowa Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa,
  4. Tablica ogłoszeń Sołectwa Małe i Nowe Drzewce,
  5. aa.
  6. Pełnomocnik.

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp.,
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nowej Soli,
  3. Dyrektor Zarządu Zlewni w Zielonej Górze Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

 

Opis zmianDataOsobaPorównaj
Artykuł został utworzony.
Dodane załączniki
wtorek, 19 wrzesień 2023 13:11 BR