Szlichtyngowa, 15 września 2022 r.
SOŚ.6220.2.8.2022.AJur
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), art. 71 ust. 1, ust. 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1029 ze zm.) – dalej ustawa o ooś oraz §3 ust. 1 pkt 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14 czerwca 2022 r. Zarządu Powiatu Wschowskiego, pl. Kosynierów 1c, 67-400 Wschowa, reprezentowanego przez pełnomocnika p. Zbigniewa Kokoszkę, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko pn.
„Przebudowa i rozbudowa drogi 1009F Górczyna – Stare Drzewce, oraz przebudowa i rozbudowa drogi 1010F od skrzyżowania z drogą 1011F do skrzyżowania z drogą
nr 1009F” oraz zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowej Soli, Dyrektora Zarządu Zlewni w Zielonej Górze Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Zielonej Górze
stwierdzam
- brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko
dla planowanego przedsięwzięcia pn. „Przebudowa i rozbudowa drogi 1009F Górczyna – Stare Drzewce, oraz przebudowa i rozbudowa drogi 1010F od skrzyżowania z drogą 1011F do skrzyżowania z drogą nr 1009F”, - określam środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia
- Podczas realizacji przedsięwzięcia należy wyposażyć plac budowy w wystarczająca ilość sorbentów do neutralizowania ewentualnie powstających wycieków substancji ropopochodnych.
- Do prac budowlanych stosować sprzęt w pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytku. Rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu budowlanego musi zapewnić ochronę gruntu, wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniami.
- W celu ochrony wód i uniknięcia sytuacji awaryjnych należy prowadzić kontrolę techniczną układów paliwowych używanych maszyn, a w przypadku awarii i wycieku oleju lub paliwa zebrać zanieczyszczone masy ziemne i je zneutralizować.
- Wszelkie naprawy sprzętu budowlanego oraz tankowanie prowadzić w wyznaczonych do tego celu miejscach na terenie utwardzonym z zabezpieczeniem środowiska gruntowo – wodnego przed ewentualnymi zanieczyszczeniami, np.: poprzez zastosowanie geomembrany lub maty sorpcyjnej. Nie dokonywać czynności tankowania i wymiany płynów eksploatacyjnych bezpośrednio nad lub w sąsiedztwie wód, aby w razie awaryjnego wycieku nie spowodować skażenia środowiska wodnego.
- Zlokalizować bazę materiałowo – sprzętową w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu, na szczelnej i utwardzonej nawierzchni, w odległości kilkudziesięciu metrów od cieku, wód stojących i urządzeń wodnych, poza terenami występowania wód gruntowych w dobrze przepuszczalnych utworach piaszczysto – żwirowych oraz poza terenami stagnowania wód roztopowych w okresie wiosennym, a także wyposażyć w szczelne, przenośne sanitariaty, które będą opróżniane systematycznie przez wyspecjalizowany podmiot.
- Prace budowlane związane z przebudową mostu i budowa kładki pieszo – rowerowej nad ciekiem naturalnym Krzycki rów, należy wykonać przy możliwie minimalnej ingerencji w jakość wód. Podczas realizacji prac należy zabezpieczyć obszar cieku przed zanieczyszczeniem (masami ziemnymi, materiałami budowlanymi, odpadami), bądź przedostaniem się zawiesin mineralnych czy zanieczyszczeń z placu budowy bezpośrednio do wód. W przypadku takiego zdarzenia należy natychmiast usunąć materiał i przywrócić przepływ wód. Jeżeli elementy mostu i kładki będą malowane na miejscu inwestycji należy zabezpieczyć środowisko gruntowo – wodne przed przedostaniem się substancji do wód, m. in.: poprzez folie zabezpieczające, używanie farb nieszkodliwych. Zachować środki ostrożności podczas prac izolacyjno – antykorozyjnych prowadzonych z wykorzystaniem substancji chemicznych w taki sposób, aby nie dopuścić do zanieczyszczeń wód lub gruntu.
- Paliwa i pozostałe substancje ropopochodne należy przechowywać w szczelnych zbiornikach. Stosować izolowane od gruntu (np. wyścielane odpowiednią folią używana do ekranizacji materiałów ropopochodnych) podręczne magazyny substancji. Produkty stosowane do budowy stanowiące zagrożenie dla środowiska gruntowo – wodnego należy magazynować w pomieszczeniach zadaszonych, zabezpieczonych przed opadami atmosferycznymi oraz podmywaniem terenu. Miejsca składowania substancji podatnych na migrację wodna wyścielić materiałem izolacyjnym, np. geowłókniną z dodatkowym przykryciem separacyjnym.
- Przy szczegółowych rozwiązaniach projektowych dotyczących planowanego przedsięwzięcia należy mieć na uwadze zapisy zawarte w Ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2233 z późn. zm.).
- Na wszystkich etapach planowanego przedsięwzięcia, przede wszystkim w zakresie odprowadzania wód opadowych lub roztopowych z terenu inwestycji, należy uwzględnić zapisy Rozporządzenia Wojewody Lubuskiego i Wojewody Dolnośląskiego z dnia 14 września 2021 r. w sprawie ustanowienia obszaru ochronnego Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 306 Zbiornik Wschowa (Dz. Urz. Woj. Lubuskiego z 2021, poz. 1981).
- W trakcie prac budowlanych chronić otwarte wykopy przed ich zalaniem oraz przed możliwością przedostania się do nich wód zanieczyszczeń. W przypadku konieczności odwadniania wykopów budowlanych zasięg leja depresji nie może wykraczać poza granice terenu, do którego Inwestor posiada tytuł prawny. Na odwadnianie wykopów budowlanych, a także odprowadzanie wód z wykopów, zgodnie z Ustawą z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2233 z późn. zm.) należy uzyskać stosowne zgody wodnoprawne. Po zakończeniu prac ziemnych grunt należy zagęścić do warunków pierwotnych, aby nie dopuścić do tworzenia się stref uprzywilejowanego przepływu wody po zasypaniu wykopów.
- Ograniczyć powierzchnie robót do niezbędnego minimum. Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia teren robót należy uporządkować oraz przywrócić do stanu najbardziej zbliżonego do stanu pierwotnego.
- Wodę na wszystkich etapach inwestycji dostarczać z zewnątrz na teren przedsięwzięcia.
- Zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami wytwarzanymi w czasie realizacji przedsięwzięcia, tj. minimalizować ich ilość, składować selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich sprawny odbiór.
- Podczas fazy eksploatacji inwestycji należy ograniczyć do niezbędnego minimum stosowanie środków do eliminacji śliskości nawierzchni, zgodnie z obowiązującymi normami i zarządzeniami. Stosować środki o składzie chemicznym możliwie najmniej uciążliwym dla środowiska.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z 14 czerwca 2022 r. (data wpływu do tut. Urzędu 17 czerwca 2022 r.) Zarząd Powiatu Wschowskiego, pl. Kosynierów 1c, 67-400 Wschowa, reprezentowany przez pełnomocnika p. Zbigniewa Kokoszkę, wystąpił do Burmistrza Miasta i Gminy Szlichtyngowa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie i rozbudowie drogi 1009F Górczyna – Stare Drzewce, oraz przebudowie i rozbudowie drogi 1010F od skrzyżowania z drogą 1011F do skrzyżowania z drogą nr 1009F”.
Obwieszczeniem z dnia 21 czerwca 2022 r., znak SOŚ.6220.2.2022.AJur, zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania administracyjnego. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania zostało podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa, na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy Szlichtyngowa, na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy Szlichtyngowa, tablicy Sołectwa Górczyna, Zamysłów, Gola, Stare Drzewce oraz na terenie Gminy Wschowa. Jednocześnie poinformowano strony o możliwości wzięcia czynnego udziału na każdym etapie postępowania administracyjnego.
Pismem z dnia 21 czerwca 2022 r., na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy ooś organ prowadzący postępowanie wystąpił o wydanie opinii do: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp., Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowej Soli oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Zielonej Górze Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w sprawie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.
Zamierzenie zostało zakwalifikowane do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymieniona w § 3 ust. 1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1027 ze zm.).
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Zielonej Górze pismem z dnia 29 czerwca 2022 r. (data wpływu do tut. Urzędu 4 lipca 2022 r.), znak WR.ZZŚ.7.435.156.2022.MN poinformował, iż przedłożona Karta Informacyjna Przedsięwzięcia wymaga uzupełnienia.
Pismem z dnia 5 lipca 2022 r., znak: SOŚ.6220.2.5.2022.AJur, Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa wezwał Zarząd Powiatu Wschowskiego do przedstawienia dodatkowych wyjaśnień do przedłożonego materiału dowodowego w zakresie wskazanym w piśmie Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Zielonej Górze.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. pismem z dnia 7 lipca 2022 r. (data wpływu do tut. Urzędu 8 lipca 2022 r.), znak:WZŚ.4220.387.2022AN wyraził opinię, iż dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nowej Soli pismem z dnia 7 lipca 2022 r. (data wpływu do tut. Urzędu 13 lipca 2022 r.), znak: NZ.9022.4.39.2022 wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zarząd Powiatu Wschowskiego reprezentowany przez pełnomocnika p. Zbigniewa Kokoszkę pismem z dnia 25 lipca 2022 r. (data wpływu do tut. Urzędu 27 lipca 2022 r.), znak: DR1009F/2/2022 odpowiedział na wezwanie z dnia 5 lipca 2022 r., składając informacje uzupełniające i wyjaśniające do wniosku z dnia 14 czerwca 2022 r.
Pismem z dnia 28 lipca 2022 r., znak: SOŚ.6220.2.6.2022.AJur, Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa przekazał informacje uzupełniające i wyjaśniające do wniosku z dnia 14 czerwca 2022 r. do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Zielonej Górze, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowej Soli.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Zielonej Górze pismem z dnia 22 sierpnia 2022 r. (data wpływu do tut. Urzędu 25 sierpnia 2022 r.), znak WR.ZZŚ.7.435.156.2022.MN wyraził opinię, iż dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wymagań związanych z zapewnieniem ochrony gruntu, wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniami.
Po zapoznaniu się z informacjami zawartymi w KIP oraz jej uzupełnieniami, a także po uwzględnieniu kryteriów selekcji określonych w art. 63 ust. 1 ooś, na podstawie których dokonano analizy przewidywanych oddziaływań przedsięwzięcia na poszczególne elementy środowiska, będące w zasięgu jego oddziaływania, stwierdzono brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego zadania i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Obwieszczeniem z dnia 2 września 2022 r., znak: SOŚ.6220.2.7.2022.AJur, Burmistrz Miasta i Gminy Szlichtyngowa na podstawie art. 10 § 1 i art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2020 r., poz. 735 ze zm.), a także w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.) zawiadomił strony postępowania o zgromadzeniu całego materiału dowodowego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa i rozbudowa drogi 1009F Górczyna – Stare Drzewce, oraz przebudowa i rozbudowa drogi 1010F od skrzyżowania z drogą 1011F do skrzyżowania z drogą nr 1009F”.
Uwzględniając uwarunkowania wynikające z art. 63 ust. 1 ustawy ooś, w odniesieniu do wnioskowanego przedsięwzięcia ustalono i zważono co następuje, biorąc pod uwagę:
- Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie:
W obecnym stanie na rozpatrywanym odcinku drogi występuje przekrój drogowy z jezdnią o średniej szerokości około 5,0 – 6,0 m. nawierzchnia jest bitumiczna, mineralno – asfaltowa. Pochylenie podłużne jezdni dostosowane jest do pochylenia terenu. Na rozpatrywanym odcinku chodniki dla pieszych występują jedynie sporadycznie w terenie zabudowanym, w większości ruch pieszych odbywa się po poboczach drogi. Odwodnienie jezdni jest powierzchniowe – do istniejącego systemu obejmującego tereny zielone, rowy przydrożne i do istniejącej kanalizacji deszczowej zlokalizowanej w miejscowości Zamysłów. Projektowana droga to droga klasy Z, a w miejscach przebudowy: klasy L lub Z. projektowane warstwy konstrukcyjne jezdni w nowym śladzie: ulepszone podłoże z gruntocementu lub z kruszywa ewentualnie z georusztem; podbudowa z kruszywa; warstwa bitumiczna podbudowy; warstwa bitumiczna ścieralna. W miejscach istniejącej jezdni bitumicznej dopuszcza się wykonanie frezowania profilującego, ułożenie kompozytu asfaltowego i wykonanie warstwy wiążąco – profilującej i warstwy ścieralnej. Prace budowlane obejmują: oczyszczenie pasa drogowego; rozbiórkę istniejących warstw konstrukcyjnych; usunięcie warstwy humusu; wykonanie planowanego zakresu robót ziemnych (wykopy, nasypy), umożliwiającego odpowiednie ukształtowanie niwelety drogi w planie i po wysokości; rozbiórkę elementów kolidujących; wykonanie warstw konstrukcyjnych drogi; wykonanie chodnika i ciągów pieszo – rowerowych; wykonanie profilowania rowów przydrożnych; wykonanie nawierzchni zjazdów i skrzyżowań; wykonanie elementów odwodnienia drogi; przebudowę kolidujących sieci uzbrojenia terenu; wykonanie kanału technologicznego; budowę kładki pieszo – rowerowej; remont istniejącego mostu; zahumusowanie i obsianie trawą powierzchni nasypów i skarp rowów; montaż niezbędnych elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery ochronne itp.); wykonanie prac związanych z estetyką i uporządkowaniem pasa drogowego; wykonanie niezbędnych robót ziemnych związanych
z kształtowaniem i korektą istniejących nasypów, wykopów, rowów (jeśli zajdzie taka konieczność) na całym odcinku planowanej inwestycji (w tym ewentualnie umocnienie skarp). W ramach inwestycji planuje się naprawę istniejących elementów betonowych i stalowych ustroju nośnego mostu na Krzyckim Rowie oraz jego podpór. Powierzchnie betonowe zostaną oczyszczone a ubytki uzupełnione. Istniejące elementy stalowe zostaną oczyszczone z powłok malarskich i rdzy i zostaną zabezpieczone nowymi powłokami antykorozyjnymi. Na obiekcie wymianie ulegnie izolacja wodna oraz nawierzchnia jezdni. W obrębie kap chodnikowych zostanie wykonana nawierzchnioizolacja na bazie materiałów żywicznych. Na czas prowadzenia prac remontowych przewiduje się wykonanie zabezpieczeń w postaci mat i płacht ochronnych, które będą wyłapywały powstałe w trakcie prac zanieczyszczenia i pozostałości po materiałach naprawczych. Planowana do wykonania kładka dla pieszych będzie obiektem jednoprzęsłowym, opartym na podporach zlokalizowanych poza korytem cieku wodnego. Planuje się wykonanie kładki jako konstrukcji żelbetonowej z balustradami stalowymi.
Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na przebudowie i rozbudowie drogi 1009F Górczyna – Stare Drzewce oraz przebudowie i rozbudowie drogi 1010F od skrzyżowania z droga 1011F do skrzyżowania z drogą nr 1009F na terenie województwa lubuskiego, powiatu wschowskiego, gminy Szlichtyngowa i gminy Wschowa. Łączna długość odcinków wynosi około 9,6 km. Na terenie gminy Szlichtyngowa długość planowanego przedsięwzięcia wynosi około 8,1 km, a na terenie gminy Wschowa ok 1,5 km. W ramach inwestycji rozbudowana i przebudowana zostanie droga powiatowa 1009F i droga 1010F. Szerokość jezdni wynosić będzie 5,5-6,0 m oraz zostaną wykonane poszerzenia na łukach. Przewidziano wykonanie wzdłuż odcinka drogi 1009F ciągu pieszo – rowerowego o szerokości 2,5 m poza terenem zabudowy i 3,0 m w terenie zabudowanym. Na długości około 200 m w miejscowości Stare Drzewce przewidziano wykonanie chodnika o szerokości min. 2,0 m. Dopuszcza się skrócenie ciągu pieszo – rowerowego o około 100 m ze względu na zabudowę w miejscowości Stare Drzewce. W ramach inwestycji wykonane zostaną elementy kanalizacji deszczowej z odprowadzeniem do istniejącej kanalizacji lub do istniejących lub projektowanych rowów przydrożnych. Inwestycja obejmuje wykonanie kanału technologicznego wzdłuż całego odcinka drogi. W ramach inwestycji przewiduje się wykonanie remontu mostu na Krzyckim Rowie oraz budowę kładki pieszo – rowerowej przy istniejącym moście. Łączna długość inwestycji: 9,6 km. Powierzchnia zajmowana przez jezdnię: 57 600 m2; powierzchnia chodnika wraz z ciągiem pieszo – rowerowym: 26 400 m2.
b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:
W obszarze potencjalnego możliwego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia brak jest realizowanych, zrealizowanych, jak również planowanych do realizacji przedsięwzięć mogących prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.
c) różnorodności biologicznej, wykorzystania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi:
Projektowana inwestycja zlokalizowana jest w granicach jednostki planistycznej gospodarowania wodami – Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) Krzycki Rów od dopływu ze Wschowy do Odry o kodzie PLRW60001915499 oraz (JCWP) Spółdzielczy Rów o kodzie PLR60001715449. Zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry ( Dz. U. z 2016 r. poz. 1967) (JCWP) Krzycki Rów od dopływu ze Wschowy do Odry o kodzie PLRW60001915499 została oceniona jako silnie zmieniona część wód o złym stanie, zagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan techniczny. Dla (JCWP) Krzycki Rów od dopływu ze Wschowy do Odry o kodzie PLRW60001915499 przewidziano odstępstwo polegające na przedłużeniu terminu osiągnięcia celu środowiskowego do 2027 roku ze względu na brak możliwości technicznych. Natomiast zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami
na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r. poz. 1967) (JCWP) Spółdzielczy Rów o kodzie PLRW60001715449 została oceniona jako naturalna część wód o dobrym stanie, niezagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny. Przedmiotowy obszar inwestycji znajduje się w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) nr 69 o kodzie PLGW600069, która charakteryzuje się w dobrym stanem ilościowym i dobrym stanem chemicznym. JCWPd została oceniona jako niezagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry stan ilościowy i chemiczny.
Planowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną na podstawie Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 916).
Teren przedsięwzięcia nie znajduje się w obrębie strefy ochronnej ujęcia wody. Najbliższe ujęcia wód podziemnych do celów zbiorowego zaopatrzenia w wodę zlokalizowane są: na dz. o nr ewid.: 483/1 obręb Górczyna, gmina Szlichtyngowa, w odległości około 244 metrów od obszaru przedsięwzięcia, składa się z 2 studni i posiada ustanowioną strefę ochrony bezpośredniej ujęcia wód podziemnych; na dz. o nr ewid.: 527/1 obręb Stare Drzewce, gmina Szlichtyngowa, w odległości około 436 metrów od obszaru przedsięwzięcia, składa się z 3 studni i posiada ustanowioną strefę ochrony bezpośredniej ujęcia wód podziemnych. Nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanej inwestycji na przedmiotowe ujęcia. Inwestycja nie znajduje się na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią.
Po przeanalizowaniu załączonej do wniosku karty informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając rodzaj, skalę, lokalizację oraz charakter planowanej inwestycji, która realizowana będzie przy zastosowaniu rozwiązań minimalizujących wpływ dla środowiska oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, nie przewiduje się negatywnego wpływu przedmiotowej inwestycji na stan jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) i powierzchniowych (JCWP) oraz możliwość osiągnięcia celów środowiskowych.
d) emisji i występowania innych uciążliwości:
Podczas prowadzonych robót na etapie budowy wystąpią niekorzystne zjawiska akustyczne, związane z pracą ciężkich maszyn oraz przemieszczaniem się samochodów o dużym tonażu, przewożących ładunki. Prace ciężkiego sprzętu będą charakteryzować się bezpośrednim i krótkoterminowym oddziaływaniem na tereny przyległe do miejsc, gdzie prace te będą prowadzone. W fazie eksploatacji przedmiotowej inwestycji źródłem hałasu na otaczającym inwestycję obszarze będą pojazdy samochodowe, poruszające się po przedmiotowym odcinku drogi. Uciążliwości związane z emisjami do powietrza w trakcie okresu budowy będą krótkotrwałe i odwracalne.
e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji
i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu:
Planowane przedsięwzięcie, prowadzone zgodnie z zasadami sztuki budowlanej, zasadami BHP i zasadami wiedzy technicznej nie generuje możliwości wystąpienia katastrofy naturalnej i budowlanej. Niewykonanie prac związanych z rozbudową i przebudową drogi, ciągu pieszo-rowerowego i pozostałych elementów może skutkować zagrożeniami dla ruchu drogowego. Należy spodziewać się, że poprawienie nawierzchni, a co za tym idzie płynności jazdy pojazdów przyczyni się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń przez nie wytwarzanych na przedmiotowym odcinku drogi.
f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstanie:
Zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji będą powstawały różne odpady w zależności od realizowanego etapu, dominującą pod względem ilości grupą odpadów będą odpady z fazy prac budowlanych. Za odzysk i unieszkodliwianie odpadów powstających w fazie budowy przedsięwzięcia odpowiedzialny będzie wykonawca. Odpady na etapie eksploatacji w początkowym okresie będą powstawać w stopniu ograniczonym. Wzrost powstawania odpadów będzie postępował wraz ze zużywaniem nawierzchni drogowej, zaś ilość powstających odpadów komunalnych wiąże się bezpośrednio z natężeniem ruchu drogowego poruszających się drogą pojazdów.
g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji:
Inwestycja nie będzie stanowiła zagrożenia dla zdrowia ludzi, a występująca emisja nie będzie uciążliwa dla otoczenia.
- Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego:
Planowana inwestycja częściowo znajduje się na obszarze, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego:
- Górczyna - Uchwała XII/116/99 z dnia 1999-12-30 w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy i Miasta Szlichtyngowa, w części dotyczącej miasta Szlichtyngowa i wsi Górczyna;
- Zamysłów - Uchwała XII/118/99 z dnia 1999-12-30 w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy i Miasta Szlichtyngowa, w części dotyczącej wsi Zamysłów;
- Stare Drzewce - Uchwała XXII/180/21 z dnia 2021-02-03 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru w rejonie wsi Stare Drzewce, Nowe Drzewce, i Małe Drzewce.
Planowana inwestycja znajduje się na obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych o numerze 306 Wschowa i jest zlokalizowana częściowo na obszarze ochronnym – podobszarze I Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 306 Wschowa, ustanowionego Rozporządzenia Wojewody Lubuskiego i Wojewody Dolnośląskiego z dnia 14 września 2021 r. w sprawie ustanowienia obszaru ochronnego Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 306 Zbiornik Wschowa (Dz. Urz. Woj. Lubuskiego z 2021, poz. 1981), dla którego § 3 ww. Rozporządzenia wprowadzono szereg zakazów wykonywania robót i czynności. Zgodnie z zapisem pkt 1 a) przedłożonego uzupełnienia do KIP: „Planowane przedsięwzięcie jest częściowo zlokalizowane w obszarze ochronnym – podobszarze I Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 306 Wschowa. Jest to część istniejącej drogi powiatowej nr 1009F pomiędzy miejscowościami Górczyna i Zamysłów. Przez obszar ochronny przebiega odcinek o długości 877 m. na tym odcinku drogi planowane jest wykonanie przebudowy istniejącej drogi, w granicach istniejącego pasa drogowego”. Przedsięwzięcie nie jest związane z lokalizacją nowego odcinka drogi. Wobec tego przedsięwzięcie nie stoi w sprzeczności z zapisami Rozporządzenia Wojewody Lubuskiego i Wojewody Dolnośląskiego z dnia 14 września 2021 r. w sprawie ustanowienia obszaru ochronnego Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 306 Zbiornik Wschowa (Dz. Urz. Woj. Lubuskiego z 2021, poz. 1981), gdzie w § 3 pkt 4 zawarto informację, że dla obszarów znajdujących się na I podobszarze ochrony obowiązuje zakaz lokalizowania inwestycji zaliczanych do przedsięwzięć mogących zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, chyba że ocena oddziaływania na środowisko wykaże brak negatywnych skutków dla środowiska, w szczególności wód podziemnych w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania
na środowisko (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm.). Inwestor deklaruje, że planowane przedsięwzięcie na odcinku, w którym zlokalizowany jest obszar ochronny obejmuje przebudowę istniejącej drogi. Wobec tego organ zauważa, że planowane prace nie stoją
w sprzeczności § 3 pkt 6 ww. Rozporządzenia dotyczące zakazu budowy lub rozbudowy dróg publicznych z wyjątkiem dróg gminnych bez zastosowania szczelnych systemów ujmowania wód opadowych i roztopowych wraz z urządzeniami oczyszczającymi.
- Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego przedsięwzięcia w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2 oraz art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, wynikające z:
a) zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:
Droga przebiega przez tereny niezbudowane oraz zabudowane. Gęstość zaludnienia w gm. Szlichtyngowa wynosi ok. 51 osób na 1 km2.
b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:
Inwestycja nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko ze względu na lokalizację.
c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania:
Planowane przedsięwzięcie polega na rozbudowie i przebudowie istniejącej drogi. Powierzchnia terenu przeznaczonego pod realizację planowanego przedsięwzięcia została już w znacznej mierze przekształcona. W związku z powyższym, oddziaływanie przedmiotowego przedsięwzięcia na powierzchnię gleby i ziemi niewiele wniesie w stosunku do zmian w środowisku, które już miały miejsce.
d) prawdopodobieństwa oddziaływania:
Przedmiotowa inwestycja będzie oddziaływała na środowisko przede wszystkim w fazie realizacji przedsięwzięcia. Oddziaływanie w trakcie eksploatacji pozostanie na takim samym poziomie lub niższym niż obecnie.
e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:
Zakres oddziaływania planowanego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko będzie zróżnicowany i będzie miał przede wszystkim charakter okresowy, związany z prowadzeniem prac budowlanych podczas jego realizacji. Specyfika przedsięwzięcia powoduje, że najistotniejsze oddziaływanie na środowisko wystąpi na etapie inwestycyjnym. Najwyższa emisja nastąpi na etapie budowy przedsięwzięcia, jednak stosunkowo krótki okres prac i odwracalność oddziaływania spowoduje, że oddziaływanie to nie będzie miało istotnego znaczenia dla środowiska naturalnego.
f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem:
Ze względu na lokalizację przedsięwzięcia, projektowana inwestycja nie będzie w sposób skumulowany oddziaływać na środowisko z innymi przedsięwzięciami.
Po zapoznaniu się z informacjami zawartymi w KIP oraz jej uzupełnieniem, a także po uwzględnieniu kryteriów selekcji określonych w art. 63 ust. 1 ooś, na podstawie których dokonano analizy przewidywanych oddziaływań przedsięwzięcia na poszczególne elementy środowiska, będące w zasięgu jego oddziaływania, stwierdzono brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego zadania i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymieniona w § 3 ust. 1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1027 ze zm.).
Na żadnym z etapów postępowania strony nie wniosły uwag ani wniosków.
Mając powyższe na uwadze, po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, orzeczono jak w sentencji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Szlichtyngowa w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie podlega wykonaniu, wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje jej wykonanie.
z up. Burmistrza
Błażej Rajman
/-/ Zastępca Burmistrza